Hieronder vindt u antwoord op de meest-gestelde vragen. Als uw vraag hier niet tussen staat, stel dan de vraag via info@rameses.nl.
Vragen met betrekking tot uw privacy-gegevens staan vermeld in onze privacyverklaring.
Veel antwoorden op vragen staan ook in onze algemene voorwaarden.
Wat gebeurt er als ik me hebt aangemeld om mijn woning beschikbaar te stellen?
U ontvangt van ons automatisch een aanmeldbevestiging per e-mail. Uw gegevens worden hierna in ons systeem gezet. Als we een passend gezin gevonden hebben voor uw woning, belt één van onze vrijwilligers u. Hoewel we ons uiterste best doen, kunnen we nooit garanderen dat we een passend gezin aan uw woning kunnen koppelen. Als u uw aanmelding weer wilt intrekken, stuur ons dan een e-mail.
Hebben jullie ook een aansprakelijkheidsverzekering?
Stichting Raméses doet alleen bemiddeling tussen twee doelgroepen. Verzekering, aansprakelijkheid, onvoorziene omstandigheden, etc. dienen (indien van toepassing) door de eigenaar van de woning rechtstreeks met de gasten geregeld worden.
Wij willen onze woning buiten het zomerseizoen beschikbaar stellen. Kan dat ook?
Nee, bij onze organisatie kan dit alleen in het zomervakantieseizoen. Vanaf week 28 t/m week 35.
Ik heb een woning in het buitenland. Kan ik die ook beschikbaar stellen?
Nee, onze organisatie richt zich alleen op woningen in Nederland.
Moet ik ook een reglement opstellen als ik gasten in mijn woning krijg?
Dat is wel verstandig. Na uw aanmelding krijgt u per e-mail een aanmeldbevestiging. Hierin is een document toegevoegd met informatie en tips hoe u onder andere een reglement kunt opstellen. Dit document kunt u naar eigen inzicht aanpassen. U kunt ook altijd onze algemene voorwaarden raadplegen.
Mag er ook een gezin twee weken lang in mijn woning verblijven?
Het is uw woning, dus als hier een geschikt gezin voor is, dan mag dit zeker.
Ik wil mijn woning voor meerdere gezinnen beschikbaar stellen. Hoe doe ik dat met de sleuteloverdracht?
Als u meerdere gezinnen wilt verblijden met een weekje in uw woning, moet u zelf zorgen voor iemand (bijv. een familielid) die de sleuteloverdracht kan doen. Ook kunt u eventueel afspreken om de sleutel ergens op een verborgen plekje neer te leggen.
Kan ik ook zelf kiezen welk(e) gezin/echtpaar/single er in onze woning mag verblijven?
Dat kan niet bij onze organisatie. Op het moment dat we een passend(e) gezin, echtpaar of single voor uw woning gevonden hebben, belt één van onze vrijwilligers u. Zij geven u beknopte informatie van deze mensen. Hierna kunt u er zelf voor kiezen of u akkoord gaat met deze mensen in uw woning. Het kan zijn dat u nog twijfelt. In dat geval zou u voorafgaand aan de vakantie ook eerst een keer kunnen afspreken met dit gezin, echtpaar of de single. Als ze op een acceptabele afstand wonen, zou een fysieke afspraak misschien tot de mogelijkheden kunnen behoren. Wonen ze wat verder weg, dan zou een videogesprek (bijv. via Teams) misschien een mogelijkheid kunnen zijn om alvast kennis te maken met de gasten.
Ik stel mijn woning kosteloos beschikbaar voor mensen met een krappe beurs. Kan ik er vanuit gaan dat ik ook daadwerkelijk mensen met een krappe beurs in mijn woning krijg?
Onze organisatie hanteert een strenge selectieprocedure, zodat we ook bijna zeker kunnen zeggen dat dit personen met een krappe beurs zijn. Toch is dit nooit honderd procent uit te sluiten. Stichting Raméses werkt samen met diaconieën van vier kerkverbanden en met bedrijven en stichtingen uit de reformatorische achterban die zelf cliënten met een krappe beurs doorverwijzen naar onze organisatie. Ook kunnen personen met een krappe beurs zich rechtstreeks bij ons aanmelden, maar wel altijd met vermelding van een tussenpersoon. Die tussenpersoon kunnen we benaderen om een extra check te doen of het werkelijk klopt dat deze personen onder de juiste doelgroep vallen.
Mag ik mijn woning ook ergens anders beschikbaar stellen?
Dat mag altijd. Wij als organisatie vinden het fijn als mensen kosteloos hun woning beschikbaar stellen voor mensen met een krappe beurs. Of dit nu via onze organisatie gebeurt of ook via een andere route, maakt voor ons niet zoveel uit.
Wanneer hoor ik of er een geschikt gezin gevonden is voor mijn woning?
Dat kunnen wij nooit precies zeggen. Dit kan al snel na aanmelding zijn, maar het kan ook pas net voor de zomervakantie zijn. Als u huisdieren heeft, waarvoor u opvang moet regelen, dan mag u uw woning ook altijd ergens anders beschikbaar stellen. Stichting Raméses kan namelijk nooit garanderen dat we geschikte personen kunnen vinden voor uw woning.
Wij willen alleen een echtpaar in onze woning. Kan dat ook?
Dat kan zeker! Dit kunt u tijdens het aanmelden bij ’bijzonderheden’ vermelden. We zeggen er echter wel bij dat dan de mogelijkheid wel kleiner wordt dat we passende personen kunnen vinden voor uw woning.
Kan ik ook mijn vakantiewoning beschikbaar stellen?
Heel graag zelfs! Vakantiewoningen zijn altijd welkom. Er kunnen namelijk mensen zijn die om diverse redenen niet in een particuliere woning kunnen, maar wel in een vakantiewoning.
Ik ben een kerkenraadslid. Kan ik flyers bij jullie opvragen voor mensen uit onze gemeente?
Dat kan zeker. Als u een e-mail stuurt naar info@rameses.nl met de adresgegevens, dan sturen we u de flyers per post toe. Geef wel even aan hoeveel u er wenst. De flyers zijn ook kosteloos te downloaden via onze website.
Ik weet niet of ik tot de doelgroep behoor van mensen met een krappe beurs. Mag ik me ook aanmelden?
Als u het zich niet kunt veroorloven om een betaalde vakantie te boeken, nodigen we u van harte uit om bij zich ons aan te melden. Er is namelijk ook een doelgroep die nog wel de financiële middelen heeft, maar dit geld hard nodig heeft om de (vaste) kosten en onvoorziene zaken kunnen te betalen. Deze mensen vallen ook binnen de doelgroep. Als u hierna nog niet zeker weet of u tot de juiste doelgroep behoort, dan mag u altijd telefonisch contact met ons opnemen.
Wat gebeurt er met mijn privacygegevens als ik me heb aangemeld?
We vragen niet meer gegevens dan echt noodzakelijk is. De gegevens worden opgeslagen in een beveiligd bestand. Al onze medewerkers hebben vooraf een geheimhoudingsovereenkomst getekend. Gelijk na elke zomervakantie worden alle gegevens weer uit ons bestand verwijderd, tenzij anders is afgesproken. Voor meer informatie verwijzen we naar onze privacyverklaring. Deze verklaring is te downloaden via de link bovenaan deze pagina.
Wie mag ik als tussenpersoon opgeven en waarom moet ik een tussenpersoon opgeven?
Denk niet te zwaar over een tussenpersoon. Een tussenpersoon kan een familielid, vriend(in), kennis, (financiële) instantie, kerkenraadslid, etc. van u zijn. De reden dat we om een tussenpersoon vragen, is dat we eventueel een extra check bij deze persoon kunnen doen om te informeren of u werkelijk tot de juiste doelgroep behoort. Het gebeurde namelijk in het verleden nogal eens dat er mensen misbruik maakten van de situatie. Ze melden zich aan voor een gratis weekje weg, terwijl ze financieel gezien wel een vakantie konden betalen. Ook heeft stichting Raméses een verantwoording af te leggen tegenover al die mensen die kosteloos hun woning beschikbaar stellen. Zij doen het namelijk ook écht voor iemand die het niet kan betalen. We zijn niet wantrouwend, maar temeer om vertrouwen te geven aan beide doelgroepen.
Mag een echtpaar of single zich ook opgeven voor een gratis weekje weg?
Iedereen die zich herkent in wat er geschreven staat in de pagina ’doelstelling' op deze website, mag zich opgeven voor een gratis weekje weg. Dat hoeft niet altijd een gezin te zijn, maar kunnen ook echtparen, single, etc. zijn.
Mag ik ook mijn huisdier meenemen op vakantie?
Stichting Raméses heeft besloten dat er geen huisdier(en) meegenomen mag/mogen worden naar uw vakantieverblijf, tenzij het in het uiterste geval wel wordt toegestaan door de huiseigenaar.